Knaagdieren en konijnen

Konijnen knagen dan wel, maar ze behoren niet tot de knaagdieren. Ze behoren tot de orde van de haasachtigen. Het verschil zit hem in het gebit. Haasachtigen hebben 4 snijtanden in de bovenkaak en 2 snijtanden in de onderkaak. Knaagdieren hebben echter 2 snijtanden in de bovenkaak en 2 snijtanden in de onderkaak.

Konijnen worden helaas nog steeds besmet met myxomatose en RHD1 en 2Myxomatose is een virale aandoening en veroorzaakt onder andere hele dikke oogleden. Er kunnen knobbels ontstaan in de huid, vooral op de oren, rond de mond en op de rug. Myxomatose wordt met name veroorzaakt door stekende insecten, zoals vlooien, muggen en vliegen. RHD wordt veroorzaakt door het Calicivirus. Na besmetting kan het konijn binnen 1-2 dagen komen te overlijden. Het konijn wordt depressief, suf, eet niet meer, raakt benauwd, krijgt koorts en heeft echt pijn (pijnuitingen tandenknarsen en zelfs schreeuwen). In het laatste stadium van de ziekte zie je vaak schuimige bloederige neusuitvloeiing. Meestal sterft het konijn snel aan bloedingen in het lichaam. Deze bloedingen treden met name op in de darmen.

Tegen Myxomatose en RHD 1 bestaat er een combinatievaccin. Dit vaccin kan gegeven worden vanaf een leeftijd van 5 weken. De bescherming houdt aan gedurende een jaar.
Tegen RHD 2 is er sinds kort ook een enting beschikbaar. Deze enting moet na 6 weken nogmaals herhaald worden en beschermt gedurende een half jaar.

Castratie en sterilisatie

De belangrijkste reden om rammen te laten castreren is het voorkomen van nageslacht, ook al worden ze samen met voedsters gehuisvest. Aan het steriliseren van voedsters zit nog een voordeel, het voorkomen van baarmoederkanker. Dit komt namelijk veel voor bij het konijn. Hieraan kan het konijn overlijden, als niet op tijd wordt ingegrepen.